1 hodina

Minimální

Několik týdnů

Ošetření Dupuytrenovy kontraktury – ruce

Chirurgický zákrok je prováděn za účelem uvolnění zbytnělých vazů na ruce, které způsobují kontrakturu dlaně a prstů. Bez zásahu by došlo k trvalému ohnutí prstů a tím pádem k nefunkčnosti ruky. Metoda chirurgického zásahu se volí dle rozsahu a místa chorobného procesu. Nemoc postihuje především muže od věku 50 let.

Dodnes nejsou zcela jasné příčiny vzniku choroby. Obvykle se uvádí faktory genetické, diabetes mellitus, traumatizace ruky i některé další. Nejčastěji se vyskytuje u evropských severských národů. Poměr mezi muži a ženami je 6 : 1. Zpravidla se nemoc objeví ve středním a vyšším věku. Pokud se vyskytne dříve je průběh agresivnější. Největší nesnáz ovšem spočívá v tendenci nemoci se vracet.

Choroba se projevuje výskytem zbytnělých pruhů vaziva a uzly, které jsou pod kůží snadno hmatné. Diagnostikování onemocnění tedy nečiní problémy. Pacient sám nejprve pociťuje tlak či tah v dlani, má problémy s narovnáním prstů, pozoruje malé hluboké jamky v kůži, která se navíc jeví tenčí. Potíže se nejdříve objevují na dlani u prsteníčku a malíčku. Chirurgický zákrok je oprávněný, když má pacient pozitivní tzv. table top test. Test spočívá k přitisknutí postižené ruky na desku stolu. Pokud ruka nedokáže zcela přilnout k rovnému povrchu, je možno přistoupit k chirurgickému ošetření. Dle fáze choroby se následně volí nejvhodnější postup. I když existují různé varianty, v podstatě se jedná o 3 základní metody:

• Fasciotomie – chirurg pouze přetne vazivový pruh skrze malý otvor v kůži. Metoda je jednoduchá a k pacientovi šetrná. Dosáhne se uvolnění kontraktury, ovšem s velkou pravděpodobností opakováni.
  • Regionální fasciektomie – odstraní se jen postižená fascie. Jedná se o nejčastější způsob operace. Dosahuje se lepších výsledků než v předešlém případě, riziko opakování je ale stále přítomné.
  • Radikální fasciektomie – odstraní se co nejvíce aponeurosy (tenké vazivové blány), někdy i s kůží, která se pak nahradí kožním štěpem. Indikuje se tam, kde se očekává težší průběh onemocnění.

Operuje se při lokální anestézii. Aby se zamezilo krvácení, natahuje se na předloktí manžeta. Počáteční řez u fasciektomie je veden na dlani a pak dál přes prsty. Ze zbytnělého vaziva se odstraní co nejvíce, aby byla co největší šance na obnovení flexibility ruky a odvrácení recidivy. Úplné odstranění ale bohužel možné není z důvodu procházejících cév, nervů a šlach.

Obnovení Funkčnosti Ruky: Operace umožňuje obnovit normální funkci a flexibilitu ruky, čímž zlepšuje kvalitu života pacienta.
Prevence Dalšího Postupu Nemoci: Zákrok zabraňuje dalšímu postupu kontraktury a ztrátě pohyblivosti prstů.
Různé Možnosti Léčby: Nabídka různých metod chirurgického ošetření (fasciotomie, regionální fasciektomie, radikální fasciektomie) umožňuje individuální přístup v závislosti na stadiu a závažnosti nemoci.

Rady pro pacienta

Před operací nebudete brát léky, které způsobují snížení srážlivosti krve (acylpyrin, warfarin atd.).
Je vhodné 2 měsíce před operací přestat kouřit, aby se dobře prokrvené tkáně mohly rychle hojit.
V prvních dnech po operaci je možné při bolestech užít lék dle doporučení lékaře.
Po operaci je nutné brzy začít s rehabilitací, aby se navrátila flexibilita ruky. Zpočátku může být cvičení i bolestivé.
Dle pokynů lékaře po odstranění stehů masírovat jizvu, aby nedošlo k nežádoucím srůstům a jizva zůstala měkká.
Zatvrdlá jizva tkáň stahuje, což by mohlo vést k omezené hybnosti prstů.
Po dobu 3 – 6 měsíců je vhodné ruku na noc dlahovat s maximálně nataženými prsty.
Pracovní neschopnost je zhruba 1 měsíc.

10 000 Kč

Jak dlouho trvá rekonvalescence po operaci Dupuytrenovy kontraktury?
Období rekonvalescence se liší v závislosti na rozsahu operace, ale obecně trvá několik týdnů, během nichž je nutná rehabilitace a péče o ruku.
Možné komplikace zahrnují bolest, otoky, ztuhlost a v některých případech opětovné vzniknutí kontraktury.
Ano, existuje riziko recidivy, zvláště u agresivnějších forem nemoci nebo pokud byla nemoc diagnostikována v mladším věku.
Většina pacientů dosahuje dobrých výsledků s trvalým zlepšením funkčnosti a flexibility ruky, přestože úplná léčba nemoci nemusí být vždy možná.

Skákavý-lupavý prst

Argo Plasma