Ošetření metličkových žil – skleroterapie

Ošetření pomáhá pacientovi, aby se zbavil menších křečových žil, které prosvítají pod kůží a tvoří nevzhledné vějířky. Skleroterapie je ambulantní metoda, při které dojde k uzavření žíly pomocí injekcí aplikovaného roztoku. Po ošetření pacient odchází, je ovšem nezbytné, aby nosil po určitou dobu kompresní bandáž či punčochy.

Křečové žíly (varixy) se mohou objevit již v relativně mladém věku. Větší náchylností k onemocnění trpí ženy. Varixy vznikají oslabením vazivové cévní stěny, což postupně vede k rozšíření žíly a jejímu zvlnění. Příčinou je vysoký tlak v žilách, který vyvolá nedomykavost žilních chlopní, které pak nedokáží zabránit zpětnému toku krve a jejímu následnému městnání. Zpravidla se varixy vyskytují na dolních končetinách. Velkou roli hraje genetika, ženské hormony a těhotenství. Mimo tyto hlavní faktory vzniku napomáhá rozvoji varixů i nevhodný životní styl. Především je nutné zmínit nedostatek pohybu, kouření, obezitu, statickou zátěž dolních končetin, nošení vysokých podpatků či upnuté oblečení.
Křečové žíly nejsou jen problémem estetickým, ale i zdravotním. Mezi typické projevy nemoci se řadí námahová bolest nohou, rychlá unavitelnost, těžké nohy, otékání a mravenčení.

Jak skleroterapie funguje
Do postižené žíly se malou jehličkou vpraví sklerotizační látka, která způsobí slepení žilních stěn a tím dojde k jejímu uzavření. Žíla následně proroste vazivem a vstřebá se. Samotná aplikace roztoku probíhá vleže, částečně i vestoje.
Koncentrace používaného roztoku se volí dle velikosti průsvitu žíly. Látka se může aplikovat ve dvojím provedení:

• kapalinová – určena k ošetření mikrovarixů
  • pěnová – vhodnější pro léčbu větších varixů

Po skončení výkonu se přikládá kompresní bandáž či elastické punčochy. Čím důslednější je zevní komprese po skleroterapii, tím lepší a trvalejší je výsledný efekt. Počet sezení záleží na velikosti a rozsahu varixů. Zpravidla je zapotřebí několika ošetření, ale vždy minimálně v odstupu jednoho týdne. Po výkonu se mohou objevit modřinky v místě vpichů, přechodná pigmentace či dočasné zatvrdnutí sklerotizovaného varixu.

Rady pro pacienty
Ihned po zákroku se nasadí kompresní punčocha a pacient musí několik minut chodit. První 2 dny po výkonu je nutné nosit punčochu stále. Po dvou dnech se odstraní náplasti, drobné viditelné modřinky je možné ošetřit krémem obsahující heparin. Poté se punčocha opět nasadí a nosí se až dva týdny.
Pacient se minimálně 6 týdnů bude vyhýbat slunečnímu záření. Sportování v omezené formě možné je, nohy se ale nesmí moc zatěžovat.

Kontraindikace sklerotizace varixů:
- alergie na lauromakrogol 400 nebo jinou látku v Aethoxysklerolu
- těžká akutní systémová onemocnění
- těžká ischemická choroba
- trombembolická onemocnění
- při rizikových faktorech jako je užívání hormonální antikoncepce, náhradní hormonální terapie, obezita, kouření, při riziku trombózy.

Neváhejte nás kontaktovat na tel.: +420 776 008 004 nebo přes poptávkový formulář zde.